Σαλαμίνα. Τα "Ανθη Ψυχής" της ζωγράφου Μαρίνας Φωκά από 24 Απρίλη έως Πέμτη 1 Μάη στη Λαογραφική Στέγη Σαλαμίνας
ΜΑΡΙΝΑ ΦΩΚΑ
Απο τα "Ανθη ψυχής" στην ανθοφορία της ζωής!
Η Λαογραφική Στεγη Σαλαμίνας, δίνει τον τονο στα εικαστικά δρωμενα του νησιού. Χθες άνοιξε η αυλαία των ανοιξιάτικων και καλοκαιρινών εκθεσεων ζωγρφαικής με την ατομική έκθεση "Ανθη Ψυχής" της συναδέλφισας μου Μαρίνας Φωκά αποφοιτης της ΑΣΚΤ του Κουμπάν και της ΑΣΚΤ της Αγίας Πετρούπολης (Λενινγκραντ) της Ρωσίας.
Αρχικά θα ήθελα να ευχαριστήσω την Λαογραφική Στέγη Σαλαμίνας, τον Εικαστικό Σύλλογο Ι. Σπηλιόπουλος, καθώς και την συνάδελφό μου την Μαρίνα για την εμπιστοσύνη τους να παρουσιάσω το έργο της στην ατομική της έκθεση «Άνθη ψυχής» στα εγκαίνια της χθές 24/4/2025. στη Λαογραφική Στεγη Σαλαμίνας
Σήμερα με ποιο καθαρό μυαλό και με δυνατότητα χώρου και χρόνου, μεσα απο το blog της Επιτροπής Ειρήνης Σαλαμίνας,την οποία ευαχαριστώ για την παραχώρηση βήματος, τολ΄μώ μια βαθύτερη προσεγγιση του εργου της, με την δική ματιά και ταυτοχρονα σας προσκαλώ να επισκεφθείτε την εκθεση της Μαρίνας Φωκά και ίσως ανακαλύψεται τις προσωπικές ευσθησίες να αναδύουν απο την ανθοφορία των έργων της.
Δεν σας κρύβω, πως δεν είναι εύκολο να ανιχνεύσεις το έργο
του κάθε δημιουργού, μιας και σε αυτό συμπυκνώνονται τα προσωπικά βιώματα, τα συναισθήματα
και ο ψυχισμός του κάθε δημιουργού.
Η Μαρίνα, είναι μια ταλαντούχα ζωγράφος που έχει να
παρουσιάσει έργο με αναγνωρίσιμη ταυτότητα
Τα έργα της Μαρίνας Θα έλεγα πως υψώνουν την αισθητική μας, διευρύνοντας
την αντίληψή μας, για το τι θεωρείται όμορφο ή ενδιαφέρον, ανεξάρτητα εάν η
τέχνη λειτουργεί και ως μέσο αυτοέκφρασης και προσωπικής ανάπτυξης.
Στην ενότητα «Άνθη ψυχής» η Μαρίνα μας ανοίγει τα εσώψυχά
της, προκαλεί και διεγείρει συναισθήματα μας με τον δικό της τρόπο. Θα έλεγα
πως η ενότητα «Άνθη ψυχής είναι
ταυτόχρονα δίαυλος και διάλογος της Μαρίνας και του θεατή καθώς ενθαρρύνει
την ενεργή συμμετοχή και την προσωπική σύνδεση με την βαθιά καλλιτεχνική
έκφραση.
Πολλές φορές, εκφράζεται με έντονη ιμπρεσιονιστική διάθεση και τις αφαιρετικές φόρμες, προσκαλώντας
μας να συμμετάσχουμε ενεργά στην ερμηνεία του έργου. Η απουσία αυστηρής ρεαλιστικής αποτύπωσης και η έμφαση σε σχήματα και
χρώματα δημιουργούν έναν χώρο, όπου ο θεατής μπορεί να προσθέσει τη δική του
οπτική και συναισθηματική ερμηνεία και αυτό η Μαρίνα μας το προσφέρει απλόχερα,
ενισχύοντας τη διαδραστικότητα μεταξύ του έργου και του κοινού, αλλά και καλλιεργεί,
μια υψηλή αισθητική αντίληψη του θεατή.
Η Φωκά, με αυτή τη στρατηγική, φαίνεται να προάγει την ιδέα ότι η τέχνη δεν είναι μόνο
για να την παρατηρούμε, αλλά και για να την βιώνουμε και να την
ερμηνεύουμε.
Τα έργα της, αποπνέουν μια αίσθηση ελευθερίας και δημιουργικότητας, ενώ παράλληλα ενσωματώνουν
στοιχεία από διάφορα καλλιτεχνικά ρεύματα, όπως ο Ιμπρεσιονισμός και ο
Κυβισμός. Η χρήση χρωμάτων, σχημάτων και
τεχνικών, όπως η ακουαρέλα και το λάδι σε καμβά, δείχνει την ευελιξία και την
καλλιτεχνική της ευφυΐα.
Πολλές φορές η Μαρίνα Φωκά ενσωματώνει τη ζωγραφική της σε χρηστικά αντικείμενα, μετατρέποντάς
τα σε κομμάτια τέχνης. Η επιλογή θεμάτων όπως α μπουκέτα λουλουδιών τα φρούτα,
οι συνθέσεις με τα πουλιά ανήκουν σε μια
παράδοση που συνδέονται με τη λαϊκή
τέχνη, όπου η φύση και η καθημερινότητα είναι κεντρικά στοιχεία.
Η ενσωμάτωση τέχνης σε χρηστικά αντικείμενα μπορεί να πηγάζει
τόσο από την προσωπική της ανάγκη έκφρασης όσο και από την ανταπόκριση στη
ζήτηση του κοινού. Ταυτόχρονα, δείχνει την επιθυμία της Μαρίνας, να γεφυρώσει την τέχνη με την
καθημερινότητα, κάνοντας την τέχνη της προσιτή. Αυτή η προσέγγιση συνδυάζει
την παραδοσιακή λαϊκή τέχνη με τη σύγχρονη αισθητική, και αντηχεί μια βαθιά
σύνδεση με τις πολιτισμικές και καλλιτεχνικές ρίζες.
Η
Μαρίνα πολλές φορές διαπνέεται από κυβιστική διάθεση για την αποτύπωση του
αστικού τοπίου, πιθανώς για να εξερευνήσει την γεωμετρική δομή και την αρμονία
των κτιρίων, χωρίς να περιορίζεται από την παραδοσιακή χρήση της προοπτικής. ¨Αλλωστε
ο κυβισμός, ως καλλιτεχνικό ρεύμα,
επικεντρώνεται στην αποδόμηση και την
ανασύνθεση των μορφών, δίνοντας έμφαση στα σχήματα και τις σχέσεις τους στον χώρο
Η
επιλογή της να μην χρησιμοποιήσει προοπτική μπορεί να είναι μια συνειδητή
προσπάθεια να αποδώσει την πόλη ως ένα
σύνολο, όπου κάθε στοιχείο είναι εξίσου σημαντικό. Αυτό δημιουργεί μια
αίσθηση ισορροπίας και ενότητας, ενώ παράλληλα προσφέρει μια πιο αφηρημένη και
μοντέρνα ερμηνεία του αστικού τοπίου.
Στα έργα της η Μαρίνας Φωκά, συνδυάζει διαφορετικά στυλ,
τεχνικές και θεματολογίες,
Η
Φωκά, αξιοποιεί τεχνικές όπως λάδι σε καμβά, ενισχύοντας την ένταση των
χρωμάτων και την υφή. Δουλεύει την Ακουαρέλα, δημιουργώντας μοναδικές διαφάνειες
και απαλά αποτελέσματα. Εστιάζει στην
ουσία και την εντύπωση, παρά στη ρεαλιστική λεπτομέρεια.
Η χρωματική παλέτα της
Μαρίνας είναι ζωντανή και ποικίλη, με έντονες αποχρώσεις που αποπνέουν
συναισθήματα χαράς, νοσταλγίας ή γαλήνης. Τα χρώματα της συχνά λειτουργούν ως
βασικό μέσο έκφρασης.
Στη θεματολογία της
περιλαμβάνει, Φυσικά τοπία, Παραθαλάσσια σκηνές, λουλούδια και δέντρα, αστικά
τοπία με κυβιστική διάθεση και
αφαιρετική προσέγγιση. Συμβολικά αντικείμενα, όπως μικρά δώρα αγάπης και
διακοσμητικά.
Η Φωκά φαίνεται, άλλοτε, να αντλεί έμπνευση με ιμπρεσιονιστική διάθεση της στιγμιαίας αποτύπωσης, αλλά
ταυτόχρονα ρίχνει μια λοξή ματιά στον
κυβισμό αποδομώντας και ανασυνθέτοντας τις μορφές. Άλλοτε πάλι εμφορείται
από εξπρεσιονιστικές διαθέσεις με
έμφαση στην έκφραση συναισθημάτων μεσο του χρώματος.
Όσον αφορά τον Ιμπρεσιονισμό,
μπορεί να θεωρηθεί ως η άλλη όψη του Ρεαλισμού, καθώς και τα δύο ρεύματα
εστιάζουν στην αποτύπωση της πραγματικότητας, αλλά με διαφορετική προσέγγιση. Ο
Ρεαλισμός επικεντρώνεται στην ακριβή και λεπτομερή απεικόνιση, ενώ ο
Ιμπρεσιονισμός δίνει έμφαση στην εντύπωση και τη στιγμή, χρησιμοποιώντας φωτεινά
χρώματα και ελεύθερες πινελιές. Και τα δύο ρεύματα έχουν κοινό στόχο: να
συνδεθούν με το κοινό και να αποτυπώσουν την ουσία της ζωής.
Η Φωκά,
μέσα από την τέχνη της, φαίνεται να γεφυρώνει αυτά τα δύο ρεύματα, προσφέροντας
έργα που είναι ταυτόχρονα προσιτά και βαθιά καλλιτεχνικά.
Εχουμε στην πολη και το νησί μας μια σημαντική συνάδελφο
εικαστικό που με το ταλέντο της εχει πολλά να μας προσφέρει. Η Μαρίνα κατ εμέ
υπηρετεί την τέχνη της συμπυκνώνοντας στην υπογραφή της, ως ενιαία έκφραση, την μορφή, το
περιεχόμενο και την προσωπικότητα της, ενιαία
Της εύχομαι καλή επιτυχία
Υγεία δύναμη και δημιουργικότητα.
Βαρελάς Τάκης
Ζωγράφος / Μέλοε του ΕΕΤΕ και εκπροσωπος του στο ΔΣ του ΕΜΣΤ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Αφείστε το σχόλιο σας