Ξεπέρασε κάθε προσδοκία η προβολή του ντοκιμαντέρ «Κορώνα – Γράμματα» - «Οι σαλταδόροι της Αθήνας»

Χθες Παρασκευή, 18/7 και για 7η ημέρα το Αντιπολεμικό – Φιλειρηνικό 8ήμερο, έδωσε το μήνυμα, πως το νησί και ο Ναύσταθμος Σαλαμίνας, σε καμία περίπτωση, δεν θα γίνει ορμητήριο πολέμου για ξένα προς το λαό συμφέροντα.


Το ντοκιμαντέρ και η αναφορά του στην πεινά και το λιμό της περιόδου της Ναζιστικής κατοχής, οι ηρωικές μορφές των σαλταδόρων της Αθήνας και ο αγώνας για να σωθεί από την πείνα, έδωσε το έναυσμα για μια γόνιμη και ουσιαστική συζήτηση για το πώς ιστορικά΄ προετοιμάζονται οι ιμπεριαλιστικοί πόλεμοι. Ποια είναι  τα αίτια που γεννούν πολέμους, ποιο ήταν το τίμημα για τους λαούς της Ευρώπης γενικότερά, αλλά και πως ο λαός αντιμετώπισε την εργαλειοποίηση τη ς πείνας από τις δυνάμεις κατοχής.


Ανοίγοντας την εκδήλωση η  Γιώτα Κουτσαυλή, Νηπιαγωγός και μέλος του ΔΣ Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σαλαμίνας και μέλος της Γραμματείας της Επιτροπής Ειρήνης Σαλαμίνας ευχαρίστησε την  ερευνήτρια – σκηνοθέτη του ντοκιμαντέρ «Κορώνα – Γράμματα» Κατερίνα Κάτσαρη, η οποία αποδέχτηκε την πρόσκληση, η πρώτη παρουσίαση στο Αντιπολεμικό – Φιλειρηνικό 8ήμερο της Σαλαμίνας, τον Παναγιώτη Βελτανισίαν, φιλόλογο, Δρ Λαογραφίας και πρόεδρο της Λαογραφικής Στέγης Σαλαμίνας, και Ανέστη Τσουκαράκη, Συνταγματάρχη ε.α και μέλος του Εθνικού Συμβούλιου της ΕΕΔΥΕ για την συμμετοχή τους στις εκδηλώσεις, σημειώνοντας πως η συμβολή στη συζήτηση, θα φωτίσει τα κοινωνικά πολιτικά, αλλά και στρατιωτικά χαρακτηριστικά που διέπουν την πεινά και τους λιμούς εν καιρώ πολέμου και πως αυτές, σε κάθε ιστορική εποχή εμφανίζονται με καταστροφικές συνέπειες για τους λαούς.


Ο Παναγιώτης Βελτανισιάν σημείωσε στην παρέμβαση του, πως το ντοκιμαντέρ, αναδεικνύει μια από τις ποιο δύσκολες εποχές της πατρίδας μας και δη της κατοχής και πως η ανάγκη για ζωή έπαιζε κόρωνα – γράμματα την ίδια τη ζωή, της παιδικής και εφηβικής αθωότητας, αλλά και πως το διογκούμενο αντιστασιακό κίνημα, αξιοποίησε τους σαλταδόρους της κατοχής και τη δράση τους, ενισχύοντας την Εθνική Αλληλεγγύη και έσωσε το λαό από την πείνα.

Η Κατερίνα Κάτσαρη, ευχαριστώντας την Επιτροπή Ειρήνης Σαλαμίνας και το κοινό για την μεγάλη παρουσία του στην προβολή, έκανε αναφορά, στο τι την ώθησε γι α την παραγωγή του σημειώνοντας:

«Το ντοκιμαντέρ  Κορώνα-Γράμματα: Οι σαλταδόροι της Αθήνας μέσα από προφορικές αφηγήσεις επιχειρεί να ερευνήσει τη ζωή και τις περιπέτειες των σαλταδόρων στην Αθήνα, την περίοδο της Κατοχής. Το πρωτότυπο είδος Αντίστασης που πρόβαλλαν οι μικροί ήρωες απέναντι στην ιταλική και γερμανική κατοχή, αποτελεί ένα λησμονημένο κομμάτι της επίσημης Ιστορίας, όχι όμως και της Δημόσιας, καθώς η τελευταία προσπαθεί να δώσει φωνή στους αφανείς ήρωες και μέσω της μνήμης να μας ξαναγνωρίσει το παρελθόν.  Οι σαλταδόροι, παιδιά και έφηβοι που αναγκάστηκαν μέσα σε μια νύχτα να ενηλικιωθούν και να στηρίξουν τις οικογένειές τους αλλά και όποιον είχε ανάγκη, έκλεβαν από τους κατακτητές ότι μπορούσε να φαγωθεί, να ανταλλαχθεί ή να πουληθεί.

Ο  Ανέστης Τσουκαράκης, συνταγματάρχης ε.α, κάνοντας μια ιστορική αναδρομή από τον Α Παγκόσμιο Πόλεμο, σημείωσε πως: ο Β Παγκόσμιος Πόλεμος, έλυσε όσα δεν έλυσε ο πρώτος. Το ξαναμοίρασα του κόσμου και των αγορών – σημείωσε -ξεκίνησε από τον μεσοπόλεμο, με την καπιταλιστική κρίση του 1929 η οποία έβαλε μπροστά την ανάπτυξη της πολεμικής βιομηχανίας, κάτι που βλέπουμε προσαρμοσμένο και επικαιροποιημενο στους ανταγωνισμούς των ιμπεριαλιστικών κρατών και σήμερα στην ΕΕ αλλά και στη Ελλάδα να προσαρμόζεται ταχύτητα στην οικονομία της πολεμικής βιομηχανίας, στην παραγωγή όπλων, τα οποία είναι φανερό πως θα χρησιμοποιούν σε επικείμενους πολέμους.

Επίσης σημείωσε πως δεν είναι ανεξάρτητη η αύξηση του ωραρίου στις 13ώρες μιας και ο εθισμός του λαού σε πολεμικό περιβάλλον και πως αυτό είναι στρατηγικό σχέδιο των καπιταλιστών να προσαρμόσουν τους λαούς να αποδεχτούν τον πόλεμο. Όλες ο συζητήσεις – αναφορές, για καταφύγια, 75 πρώτες ωρες αντοχής κλπ σε πολεμική εμπλοκή είναι σενάρια αποδοχής του πολέμου από το λαό.

Η εργαλειοθήκη της πείνας και του πολεμικού λιμού, έχει παρελθόν στη Ναζιστική Γερμανία, στο Β Παγκόσμιο Πόλεμο ιδιαίτερα στην εξόντωση από την πείνα 1. 000. 000 εβραίων, στη Βαρσοβία κάτι που το βλέπουμε να το επαναλαμβάνει το  δολοφονικό κράτος του Ισραήλ για να εξοντώσει 2,500. 000 Παλαιστίνιους, ισοπεδώνοντας κυριολεκτικά τη Γάζα! Στη συνέχει α σημείωσε πως το ντοκιμαντέρ αναδεύει την υπεροχή του λαϊκού κινήματος σε καιρούς αντίστασης, να μάχεται με οποιοδήποτε μέσο σε κατοχικά στρατεύματα, είτε αυτό λέγεται ρεσάλτο στις αποθήκες του ο εχθρού, είτε ένοπλη πάλη για την ελευθερία του.

Κλείνοντας την παρέμβαση του ο Ανέστης Τσουκαράκης, τόνισε την άμεση ανάγκη να απεμπλακή η χώρα μας από συμμετοχή σε πολέμους, ’Να γυρίσουν πίσω όλες οι αποστολές των Ενόπλων δυνάμεων και η φρεγάτα ΥΔΡΑ από τον Περσικό. Να μην δοθεί καμιά υποδομή για στρατιωτική χρήση στους σχεδιασμούς των ΗΠΑ – ΕΕ _ ΝΑΤΟ, γιατί αυτόματα γένονται στόχος αντίποινων, πράγμα που σημαίνει πως θα έχει καταστροφικές συνέπειες για το λαό μας.

Ενδιαφέρουσα και ανησυχητική ήταν η ενημέρωση του επι του πεδίου σε περίπτωση πολεμικής εμπλοκής και αντιποίνων σημειώνοντας:

Τι δεν έχει συσσωρευτεί σε ακτίνα λίγων χιλιομέτρων και περιμετρικά του Ναύσταθμού.

Μεγάλα Ναυπηγεία  Σκαραμαγκά και Ελευσίνας τα οποία κατασκευάζουν και επισκευάζουν πολεμικά πλοία, Διαλυστήρια πετρελαίων των ΕΛΠΕ στον Ασπρόπυργο και την Ελευσίνα, Αποθήκες καυσίμων στο Πέραμα, στο Μεγάλο Πεύκο, το Λιμάνι της COSCO, Ο σταθμός Φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα, το Διαμετακομιστικό  σιδηροδρομικό Κέντρο Ασπρόπυργου, το εργοστάσιο της ΔΕΗ στο Κερατσίνι και βέβαια, οι στρατιωτικές εγκαταστάσεις και αεροδρόμια (Ασπρόπυργο και Πάχη) που είναι ενταγμένα στις στρατιωτικές εμπλοκές του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ  και δεκάδες άλλες υποδομές που είναι  στόχος σε περίπτωση εμπλοκής της χώρας.

 

Στην συνέχεια, ακολουθήσαν παρεμβάσεις για την αναγκαιότητα ανάκλησης της ιστορικής μνήμης του κάθε  τόπου, όπως και της Σαλαμίνας, η οποία είχε πολύ πλούσια αντιστασιακή δράση και πως είναι αναγκαίο αυτές οι φωτεινές της πλευρές, να βγουν στην επιφάνεια και να γίνουν κτήμα και φάρος της κοινωνίας μας.

 


Τέλος η Επιτροπή Ειρήνης Σαλαμίνας πρόσφερε στους εισηγητές τα εικαστικά λευκώματα «Παίρνουμε θέση» του ΕΕΤΕ με έργα εικαστικών αφιερωμένα στην Παλαιστίνη και το λεύκωμα «Ιωάννης Σπηλιόπουλος 1906 1975»- «Ταξίδι» στα Κύθηρα …Επιστροφή» από την αναδρομική έκθεση των έργων του που παρατάθηκε έως και την Κυριακή 20 Ιούλη στη Λαογραφική Στέγη της Σαλαμίνας.

 


ΟΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ ΕΩΣ ΚΥΡΙΑΚΗ 20 ΙΟΥΛΗ


Σήμερα Σάββατο 19 Ιούλη 7:30μμ 

Αφιέρωμα στο Νίκο Καββαδία, στο Αντιπολεμικό - Φιλειρηνικό 8ήμερο

Αφιέρωμα στον Νίκο Καββαδία με αφορμή τα 50 χρόνια από τον θάνατό του

Ταξιδεύοντας με τους «Απόπλους» & «Παραμυθανθός"τις ιστορίες, τη ζωή, την ποίηση και τα τραγούδια του


Μουσική σύμπραξη  «Απόπλους» & «Παραμυθανθός» Αφήγηση: Δημήτρης Μάλλης – Καλλιρρόη Μουλά Μουσικοί: Παναγιώτης Τσάμης: φωνή, Δημήτρης Μάλλης: μπάσο, κιθάρα, φλογέρα, Γεωργία Φήμη: πλήκτρα, φωνή, Ελεάννα Τσάμη:τσέλο,Λένια Φλόκα: κιθάρα, Γιάννης Φραντζής, μπουζούκι

Μια ιδιαιτερη μουσικη - αφηγηματική βραδιά στον ποιητη της ναυτοσύνης σε Μουσική σύμπραξη  «Απόπλους» & «Παραμυθανθός» θα παρουσιαστεί το Σάββατο 19 Ιουλη,στα πλαίσιατου Αντιπολεμικού -Φιλειρηνικού 8ήμερου στην Αίθουσα Μπόγρη στο Δημαρχείο Σαλαμίνας στις 7:30μμ.

Διοργανωτές η Επιτροπή Ειρήνης Σαλμίνας, η ΕΕΔΥΕ, το ΕΕΤΕ, τα σωματεία και οι φορείς του νησιού: Συνδικάτο Μετάλλου Αττικής, Εργατικό Κέντρο Σαλαμίνας, Σύλλογος Δασκάλων & Νηπιαγωγών Σαλαμίνας, Σωματείο Καθαριστριών Πειραιά – Σαλαμίνας, Ομάδα Γυναικών Σαλαμίνας (ΟΓΕ), Σωματείο Συνταξιούχων ΙΚΑ – ΕΤΜ Σαλαμίνας, Εικαστικός σύλλογος «Ι. Σπηλιόπουλος 1906 – 1975», Λαογραφική Στέγη Σαλαμίνας, Ομοσπονδία Εξωραϊστικών – Εκπολιτιστικών Συλλόγων Σαλαμίνας (ΟΕΕΣΣ), Εταιρεία Αστρονομίας & Διαστήματος(Παράρτημα Σαλαμίνας – Πειραιά)

Σημειώνει ο δημοσιογράφος Γιώργος Μηλιώνης για το Νικο Καββαδία στην εκπομπή «Ποιητική Αδεία» με αφορμή τα 29 χρόνια απο το θάνατό του

«Εκείνο που κάνει την ποίησή του αληθινή και ανθρώπινη είναι η αγάπη του για το βασανισμένο βιοπαλαιστή της θάλασσας που τους πόνους, τους καημούς, τη σκληρή δουλιά του και τις λιγοστές χαρές του τραγούδησε ο ποιητής μας».

O Καββαδίας γεννήθηκε στις 11 Γενάρη 1910 στη Ματζουρία και ήρθε στην Ελλάδα το 1914 και από το 1920 η οικογένειά του εγκαταστάθηκε στον Πειραιά. Από το Δημοτικό, κιόλας, εκδηλώθηκε η τάση του προς το γράψιμο, ενώ με το ποίημά του «Αγαπάω» που δημοσιεύτηκε στις 22 Γενάρη 1928 εκφράζεται η νεανική αλληλεγγύη στους ταπεινούς και καταφρονεμένους. Τον Οκτώβρη του 1929 μπαρκάρισε ως ναύτης, ενώ ταυτόχρονα αρχίζει να δημοσιεύει τις εμπειρίες του από τα ταξίδια. Τον Ιούνη του 1933 εξέδωσε την ποιητική συλλογή «Μαραμπού» που έκανε μεγάλη εντύπωση. Στη διάρκεια του ελληνοϊταλικού πολέμου, ο Νίκος Καββαδίας επιστρατεύτηκε ως ημιονηγός και τις εμπειρίες αυτές τις κατέγραφε στο πεζογράφημα «Στο άλογό μου». 

Στη διάρκεια της Κατοχής εντάχθηκε στο ΕΑΜ, αρχικά στο ΕΑΜ Ναυτικών και αργότερα στο ΕΑΜ Λογοτεχνών -Ποιητών. 

Την περίοδο αυτή άρχιζε να δημοσιεύει και τα αντιστασιακά του ποιήματα με πρώτο το «Αθήνα 1943», ενώ το 1944 δημοσίευσε το ποίημα «Στον τάφο του ΕΠΟΝίτη». Το 1945 δημοσίευσε το «Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα» και το ποίημα «Αντίσταση». Ο Νίκος Καββαδίας ανέλαβε για ένα διάστημα επικεφαλής του ΕΑΜ Λογοτεχνών - Ποιητών μέχρι που μπάρκαρε πάλι, ενώ το 1946, μαζί με άλλους διανοούμενους, υπέγραψε διαμαρτυρία κατά του Γ΄ Ψηφίσματος που ήταν ο «θεμέλιος λίθος» του αντικομμουνιστικού οργίου.

Το Γενάρη του 1947 εκδόθηκε η συλλογή το «Πούσι», ενώ ο ποιητής πικραμένος από την εξέλιξη των πραγμάτων άρχισε να ξαναγράφει το 1951. Το 1954 εκδόθηκε το πεζογράφημα «Βάρδια», ενώ η αυτοκτονία του αδελφού του Αργύρη, το 1957 τον βύθισε σε μεγάλο πένθος.

Λίγο πριν από το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου 1967 έδωσε μια μεγάλη συνέντευξη στο περιοδικό «Πανσπουδαστική», όπου αφιέρωσε και το ποίημά του «Σπουδαστές». Στη διάρκεια της δικτατορίας, ο Νίκος Καββαδίας αξιοποιήθηκε ως σύνδεσμος ανάμεσα σε αντιστασιακές οργανώσεις, ενώ το 1972, στην Εφεσο, έγραψε το ποίημά του «Γκουεβάρα». Το 1974, ο ποιητής συνέβαλε με την υπογραφή του στον αντιμοναρχικό αγώνα.

Ο Νίκος Καββαδίας «έφυγε» στις 10 Φλεβάρη 1975 στην κλινική «Αγιοι Απόστολοι» στην Αθήνα, χωρίς να προλάβει να δει τυπωμένη την τρίτη συλλογή του «Τραβέρσο» και ν' ακούσει μελοποιημένα τα ποιήματά του.



Ο Θάνος Μικρούτσικος για τον Νίκο Καββαδία


 ΤΗΝ  ΚΥΡΙΑΚΗ 20 ΙΟΥΛΗ ΘΑ ΠΑΡΕΥΡΕΘΕΙ ΚΑΙ ΧΑΙΡΕΤΙΣΕΙ Ο ΠΡΕΣΒΗΣ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗΣ
Ακολουθεί συζήτηση: Τέχνη και καλλιτέχνες  στην εποχή της Βαρβαρότητας

Συζητούν: Μελά Εύα, Ζωγράφος. Μηλιώνης Γιώργος, Δημοσιογράφος, Νάσος Χαλκίδης, ζωγράφος, πρόεδρος του ΕΕΤΕ Πουλικόγιαννης Σωτήρης, Προέδρος του Συνδικάτου Μετάλλου Αττικής,  Συντονιστής: Βαρελάς Τάκης, ζωγράφος, Πρόεδρος της Επιτροπής Ειρήνης Σαλαμίνας και μέλος του Εθνικού Συμβούλιου της ΕΕΔΥΕ

Συναυλία

«Ειρήνη- Το πιο Όμορφο Τραγούδι» 

με την  Ευτυχία Μπίμη και το Βασίλη Καβουκίδη στο πιάνο

Τραγούδια για το διαχρονικό αίτημα της Ειρήνης, όπως και οι διαχρονικοί αγώνες των λαών για Ζωή και Ελευθερία. Στην καρδιά της βραδιάς, δεσπόζουν τα έργα του Μίκη Θεοδωράκη – του συνθέτη που κατάφερε όσο λίγοι να μετατρέψει την ιστορία και τον πόνο του ανθρώπων που αντιστέκονται σε οικουμενική μουσική γλώσσα, καθώς και αντιπολεμικά τραγούδια που μας χάρισε ο Μάνος Λοΐζος μέσα από τις ξεχωριστές συνθέσεις του.



Σχόλια